د/ايمان زغلول قاسم

استاذ تكنولوجيا التعليم المساعد بكلية التربية بالزلفي

الأساليب المشجعة5

قائمة المراجع

أولا: المراجع العربية

أبولبدة، عبدالله (1996). مناهج المرحلة تنظيماتها ومتطلباتها. الندوة التربوية الثالثة لجمعية المعلمين: المرحلة الابتدائية التأسيسية،البعد التربوي ومتطلبات المرحلة (السلسلة التربوية الرابعة). الشارقة: جمعية المعلمين.

بن دانية، أحمد محمد و الشيخ حسن، محمد محمود (1998). علاقة الرضا الوظيفي والتكيف الدراسي لدى المعلمات الطالبات في الانتساب الموجه بجامعة الامارات العربية المتحدة. المجلة التربوية، 46، 199-231.

الجوهري، حسين (1996). المشكلات الميدانية مظاهرها، أسبابها، علاجها. الندوة التربوية الثالثة لجمعية المعلمين: المرحلة الابتدائية التأسيسية، البعد التربوي ومتطلبات المرحلة (السلسلة التربوية الرابعة). الشارقة: جمعية المعلمين.

حمدان، محمد زياد (1984). التعلم الصفي، تحفيزه وإدارته وقياسه. جدة: تهامة.

السويدي، عيسى (1995). المشكلات والعقبات التي تواجه المعلم المواطن. الندوة التربوية الثانية لجمعية المعلمين: المعلم المواطن بين الواقع والطموح (السلسلة التربوية الثالثة). الشارقة: جمعية المعلمين.

شطناوي، محمد سعيد (1996). معلم المرحلة إعداده وأدواره المستقبلية. الندوة التربوية الثالثة لجمعية المعلمين: المرحلة الابتدائية التأسيسية، البعد التربوي ومتطلبات المرحلة (السلسلة التربوية الرابعة). الشارقة: جمعية المعلمين.

الشيخ حسن، محمد محمود و العضب، زينب عبد الله (1998). أثر المؤهل الأكاديمي وسنوات الخبرة للمعلمة على السلوك الابتكاري لطفل الروضة في الامارات. شؤون اجتماعية، 57، 79-101.

المرزوقي، صالح (1995). وسائل تنمية العطاء لدى المعلم المواطن. الندوة التربوية الثانية لجمعية المعلمين: المعلم المواطن بين الواقع والطموح (السلسلة التربوية الثالثة). الشارقة: جمعية المعلمين.

عيسى، محمد رفقي (1988). دراسة مقارنة بين أطفال المدارس الابتدائية ذات المدرسات وأطفال المدارس الابتدائية ذات المدرسين من حيث خصائص أدوار الذكورة / الأنوثة. حولية كلية التربية / جامعة الامارات، 3، 96-138.


 

ثانيا: المراجع الإنجليزية

Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.

Ames, C., & Archer, j., (1988). Achievement goals in the classroom: Students’ learning strategies and motivation processes. Journal of Educational psychology, 80, 260-267.

Baron, R. A. (1998).  Psychology (4th ed.).  Boston: Allyn and Bacon. 

Blumenfeld, P. C. (1992). Classroom learning and motivation: Clarifying and expanding goal theory. Journal of Educational Psychology, 84, 272-281.

Boggiano, A. K. at al., (1991). Mastery Motivation in boys and girls: the role of intrinsic versus extrinsic motivation. Sex Roles: A Journal of Research, 25(9-10), 511-520.

Bray, P. P., & Ousley, M. J. (1990).  Managing the middle school classroom. A teacher guide. Portland, ME: J. Wetson Walch.

Brophy, J. (1987).  On motivating students.  In D. C. Berliner & B. V. Rosenshine (Eds.), Talks to teachers (pp. 201-245). New York: Random House.

Chiu, L. H. (1997). Development and validation of the school achievement motivation rating scale. Educational and Psychological Measurement, 57 (2), 292-305.

Christophel, D. M. (1990).  The relationship among teacher immediacy behaviors, student motivation, and learning.  Communication Education, 39, 323-340.

Christophel, D. M., & Gorham, J. (1995).  A test-retest analysis of student motivation, teacher immediacy, and perceived sources of motivation and demotivation in college classes.  Communication Education, 44, 292-306.

Czubaj, C. A. (1996).  Maintaining teacher motivation.  Education, 116 (3), 372-378.

Dev, P. C. (1997).  Intrinsic motivation and academic achievement: What does their relationship imply for the classroom teacher? Remedial and Special Education, 18 (1), 12-19.

Farrell, E. (1990). Hanging in and dropping out. New York: Teachers College Press.

Fine, M. (1986). Why urban adolescents drop into and out public high school. Teachers College Record, 87, 393-409.

Frymier, A. B., Shulman, G. M., &  Houser, M. (1996).  The development of a learner empowerment measure. Communication Education, 45, 181-199.

Ghaith, G., & Yaghi, H. (1997). Relationship among experience, teacher efficacy, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 13(4), 451-458.

Goodenow, C. (1993). Classroom belonging among early adolescent students: Relationship to motivation and achievement. Journal of Early Adolescence, 13, 21-43.

Gorham, J., & Christophel, D. M. (1992).  Students’ perceptions of teacher behaviors as motivating and demotivating factors in college classes. Communication Quarterly, 40, 239-252.

Gorham, J., & Millette, D. M. (1997).  A comparative analysis of teacher and student perception of sources of motivation and demotivation in college classes.  Communication Education, 46, 245-261.

Heckhausen, H. (1991).  Motivation and Action. Berlin: Springer-Verlag.

Hootstein, E. D. (1994).  Enhancing student motivation: Make learning interesting and relevant. Education, 114 (3), 475-479.

Karsenti, T. P.,  &  Thibert, G. (1998).  The interaction between teaching practices and the change in motivation of elementary-school children.  Paper presented at the Annual Conference of the American Educational Association (San Diego, CA, April 13-17, 1998).

Lumsden, L. S. (1994). Motivation to learn. ERIC Digest, Number 92. (ED370200).

Marks, H. M., & Louis, K. S. (1997). Does teacher empowerment affect the classroom? The implications of teacher-empowerment for instructional practice and student academic performance. Educational Evaluation and Policy Analysis, 19(3), 245-275.

Miller, S, D., & Meece, J. L. (1997). Enhancing elementary students’ motivation to read and write: A classroom intervention study.  The Journal of Educational Research, 90 (5), 286-299.

Murdock, T. M. (1999). The social context of risk: Status and motivational predictors of alienation in middle school. Journal of Educational psychology, 91 (1), 62-75.

Newby, T. J. (1991). Classroom motivation: strategies of first-year teachers. Journal of Educational Psychology, 83 (2), 195-200.

Nolen, S. B., & Nicholls, J. G. (1994).  A place to begin (again) in research on student motivation: Teachers’ beliefs. Teaching and Teacher Education, 10 (1), 57-69.

Orpen, C. (1994).  Academic motivation as a moderator of the effects of teacher immediacy on student cognitive and affective learning.  Education, 115 (1), 137-138.

Parkay, F. W., Stephen, O., & Norman, P. (1988).  A study of the relationships among teacher efficacy, locus of control, and stress.  Journal of Research and Development in Education, 21 (4), 13-21.

Powell, B. M. (1997).  Achievement goals and student motivation in the middle school years: Teachers’ use of motivational strategies with high and low performing students.  Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association ( Chicago, IL, March 1997). 

Renninger, K. A., Hidi. S., & Krapp, A. (1992).  The role of interest in learning and development. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Rothman, R. (1990).  Educators focus on ways to boost students motivation. Education week, 17, 11-13.

Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year.  Journal of Educational Psychology, 85, 571-581.

Slavin, R. E. (1987).  Developmental and motivational perspectives on cooperative learning: A reconciliation. Child Development, 58, 1161-1167.

Soodak, L. C., & Podell, D. M.  (1997). Efficacy and experience: Perceptions of efficacy among preservice and practicing teachers. Journal of Research and Development in Education, 30(4), 214-221.

Sullivan, P.,   &  Mousley, J.  (1997). Promoting professional qualities of teachers and teachers educators. International Council on Education for Teaching, 44 World Assembly Proceedings. Muscat, Sultanate of Oman.

Thibert, G., &  Thierry, T. P.  (1998).  The relationship between effective teachers and motivation change of elementary-school boys and girls. Paper presented at the Annual Conference of the American Educational Association (San Diego, CA, April 13-17, 1998).

Turner, J. C. (1995). The influence of classroom contexts on young children’s motivation for literacy. Reading Research Quarterly, 50, 410-441.

Wentzle, K. R. (1999). Social-motivational processes and interpersonal relationships: implications for understanding motivation at school. Journal of Educational Psychology, 91 (1), 76-97.

Wentzel, K. (1997). Students motivation in middle school: The role of perceived pedagogical caring. Journal of Educational Psychology, 89 (3), 411-419.

Wong, L. Y. S. (1994).  Learning from one another: Motivating and demotivating learners in the classroom.  Paper presented at the Annual conference of the Educational Research Association (Singapore, November 24-26, 1994).

 

استخدام معلمة المرحلة الابتدائية التأسيسية لبعض

الأساليب المشجعة على دافعية التحصيل لدى التلاميذ

(ملخص) 

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على استخدام معلمة المرحلة الابتدائية التأسيسية لبعض الأساليب المشجعة على دافعية التحصيل لدى التلاميذ في منطقة عجمان التعليمية بدولة الإمارات العربية المتحدة، كما يهدف إلى دراسة أثر كل من خبرة المعلمة ومؤهلها الدراسي وجنس التلاميذ الذين تدر سهم (ذكور/إناث) على مثل هذه الأساليب. بلغ حجم عينة البحث 111 معلمة وبينت النتائج أن غالبية المعلمات يستخدمن الأساليب المحفزة للدافعية دائما وغالبا في تعاملهن مع التلاميذ، كما كشفت النتائج عن وجود أثر دال للخبرة على الأساليب بصورة عامة وأيضا على الأساليب المرتبطة بالجانب الاجتماعي-المعرفي، واثر دال لعامل جنس التلاميذ على الأساليب المرتبطة باستثارة انتباههم، بينما لم تكشف النتائج عن وجود أثر دال لعامل المؤهل على أساليب تعزيز الدافعية. نوقشت النتائج في ضوء الإطار النظري للبحث.

الوقت من ذهب

اذكر الله


المصحف الالكتروني