د/ايمان زغلول قاسم

استاذ تكنولوجيا التعليم المساعد بكلية التربية بالزلفي

تحديات العولمة

النظام التعليمي في المملكة العربية السعودية

و تحديات العولمة

 

 

بحث مقدم لندوة

العولمة وأولويات التربية

المنعقدة في كلية التربية بجامعة الملك سعود في الرياض

خلال الفترة من 27 – 28 / 2 / 1425هـ

الموافق 17 – 18 / 4 / 2004م .

 

 

 

 

 

 

الدكتور / صالح بن علي أبو عــــــرَّاد

رئيس قسم التربية وعلم النفس بكلية المعلمين في أبها

 
 
1424هـ

 

 

 

 

( ملخص الدراسة )

النظام التعليمي في المملكة العربية السعودية

و تحديات العولمة

الدكتور / صالح بن علي أبو عـرَّاد

رئيس قسم التربية وعلم النفس بكلية المعلمين في أبها

          انطلاقاً من كون النظام التربوي والتعليمي لأي دولةٍ  يُعد الركيزة الأساسية في سباق التقدم بين الأُمم ، وسلاحٌ فاعلٌ في مواجهة تحديات المستقبل ؛ فإن استقلال ذلك النظام عن المؤثرات الفكرية السالبة التي تتعارض معه ضرورةٌ يفرضها ما يعيشه العالم اليوم من تغيراتٍ وتطوراتٍ في المجال التربوي والتعليمي على وجه الخصوص ، ولا سيما تلك التحديات التي يواجهها نظامنا التربوي والتعليمي في المملكة العربية السعودية . وحيث إن من أبرز هذه التحديات ما يُسمى بالعولمة  التي - تسعى ضمن ما تسعى إليه - إلى محاولة إلغاء هوية الإنسان المسلم الثقافية ، وطمس معالم تربيته الإسلامية وفصلها عن أصولها الثابتة ومصادرها الخالدة ؛ من هنا فإن الحاجة تدعوا إلى التفاعل الإيجابي معها طمعاً في تحقيق الفوائد المرجوة من معطياتها الحضارية التي لا غنى عنها لتطوير النظام التربوي والتعليمي ؛ مع الأخذ في الاعتبار أن يتم ذلك التفاعل مع العولمة بصورةٍ وكيفيةٍ تُحافظ على معالم أصولنا الثقافية ، وتؤكد ملامح هويتنا الإسلامية المتميزة في مختلف المجالات الحياتية .

وقد تمثلت مشكلة الدراسة في محاولة الوقوف على ماهية وحقيقة العولمة و أهم معالمها . وتعرُّف الكيفية التي يمكن - من خلالها - للنظام التعليمي في المملكة العربية السعودية تأكيد الهوية الإسلامية . وتسليط الضوء على أهم المقترحات الكفيلة بتطوير هذا النظام في ظل تحديات العولمة المعاصرة ؟   

ومن خلال الإجابة على تساؤلات البحث تم التوصل إلى عددٍ من التوصيات التي منها :

    ضرورة التمسك التام بالهوية الإسلامية المُميزة التي ينفرد بها النظام التعليمي في المملكة عن غيره من الأنظمة التعليمية المُعاصرة . و تنمية الوعي الإسلامي الصحيح والمتفاعل إيجابياً مع المعطيات الحضارية التي أفرزتها العولمة في شتى المجالات العلمية والتقنية وغيرها . والحرص على إيجاد الأُنموذج أو التصور الإسلامي المُقترح لهيكل النظام التعليمي المُستمد من مُعطيات تُراثنا الفكري الإسلامي الصحيح . والاستمرار في تقييم وتطوير خطط وبرامج النظام التعليمي في المملكة سواءً فيما له علاقة بالأهداف ، أو المحتويات المنهجية ، أو أساليب التدريس ، أو آليات التقويم ، أو آليات التدريب ، أو إعداد المعلم ، أو غيرها مما له علاقة بالنظام التعليمي . وتصحيح وضع البحث العلمي ودعم مسيرته في مختلف المؤسسات والمراحل والقطاعات التي يشرف عليها نظامنا التعليمي .

                                            

                                             Abstract

The Educational System in the Kingdom of Saudi Arabia and the Challenges of Globalization

Dr. Saleh Bin Ali Abo- Arrad,

Head of Educational Psychology Dept.

 The Teacher’s College, in Abha.

 

   Since the educational and instructional system of any country is considered as a basic factor of success in the competition of progress between nations and an effective weapon in facing the challenges of the future, the independence of that system from any negative intellectual influences that conflict with it is essential.

   Today there are a number of challenges imposed on our educational and instructional system by changes and progressions experienced by the world nowadays, especially in the field of education.

   The most noticeable of these challenges is what is called “globalization” whose amongst its objectives is the attempt to extinguish the Muslim’s cultural identity and effacing the futures of his Islamic education and separating them from their irrevocable origins and everlasting sources. Therefore, there is a dire need calling for a positive interaction with globalization in order to obtain the desired benefits of its cultural outcomes which are indispensable for the development and progression of the educational system, conditioning that the interaction should take place in a way that preserves the futures of our cultural origins and ensures the attributes of our distinguished Islamic identity in various aspects of life.

   This study is an attempt to identify the entity, reality, and the most important traits of globalization . The study defines how the Saudi educational system would ensure the Islamic identity and sheds light over the most significant proposals that would develop this educational system under the influence of the contemporary challenges of globalization.

   The study concludes with a number of proposals from which the following ones are abstracted.

l- The importance of the full adherence to a distinctive Islamic identity which characterizes the Saudi educational system among its contemporaneous systems.

2- The development of a sound Islamic awareness that interacts positively with the cultural outcomes accomplished by globalization in various scientific and technological fields.

3- Eagerness to find the proposed Islamic model or concept for the schemata of the educational system that is derived from our sound Islamic intellectual heritage.

4- The continuous evaluation and development of the plans and programs of the Saudi educational system including the assessment of the objectives, the syllabi, the teaching approaches, the mechanism of evaluation and the strategies of teacher- training and whatever relevant to the educational system.

5- Correction and fostering the status of the scientific research in different constitutions and the sectors supervised by our educational system.

 

 

الوقت من ذهب

اذكر الله


المصحف الالكتروني