اوراق منشورة
Journal of Science and Technology Vol. 14
ISSN -1605 – 427X
Natural and Medical Sciences (NMS No. 1)
[email protected] June /2013 28
Factor Analysis in Modeling Low Achievement of Mathematics Among 2 nd Year Secondary School Students in Khartoum State
Abdelmoneim Ali Mohamed*1 and Adil Musa Younis
ABSTRACT
This work studied the low achievement of mathematics among second year secondary school students in Khartoum state. The central question addressed in the study was: what is the common factors cause low achievement of mathematics in second year secondary schools in Khartoum state? The study used factor analysis procedure to build statistical model for low achievement of mathematics.The results of this study found that number of factors were extracted, which explained 79% of the total variance. School environment is the first factor, which represents 13% of the total variance explained, the second factor is mathematics achievement, which represents 10.7% of the total variance explained, and the third factor is the education of parents, which represents 5.39% of the total variance.
المستخلص
ھذه الدراسة تتناول تدني مستوى التحصیل الدراسي لمادة الریاضیات لدى طلاب الصف الثاني بالمرحلة الثانویة. فالسؤال المحوري لھذه الدراسة ھو: ما ھو العامل الاساسي الذي یتسبب في تدني مستوى التحصیل الدراسي لطلاب الصف الثاني بالمرحلة الثانویة في ولایة الخرطوم؟ في ھذه الدراسة تم استخدام التحلیل العاملي كأسلوب احصائي لبناء نموذج احصائي لتدني مستوى التحصیل الدراسي لمادة الریاضیات. فقد أوضحت نتائج الدراسة عن وجود عدد من العوامل تفسر 79% من التباین الكلي، البیئة المدرسیة كانت ھي العامل الاول والاساسي إذ یمثل 13% من التباین الكلي، العامل الثاني كان التحصیل الدراسي والذي یمثل 10.7% من التباین العام، أما العامل الثالث ھو تعلیم الوالدین إذ یمثل 5.39% من التباین الكلي.
للاضطلاع على محتويات الورقة يمكنكم فتح الرابط ادناه