بندر بن عبدالعزيز الحصان

كلية التربية - أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة بجامعة المجمعة

السيرة الذاتية

أولاً: البيانات الشخصية:

الاسم: بندر بن عبدالعزيز الحصان

المرتبة العلمية: محاضر

التخصص العام: تربية خاصة

التخصص الدقيق: إعاقة عقلية

البريد الالكتروني: [email protected]

 

ثانياً: المؤهلات العلمية:

دكتوراه الفلسفة في التربية الخاصة – جامعة ويسكانسون – مادسون الولايات المتحدة الأمريكية 2015م. عنوان الأطروحة (Secondary special education teachers’ perceptions about their personnel preparation in transition competencies in Saudi Arabia)

 

ماجستير التربية الخاصة – جامعة الملك سعود – المملكة العربية السعودية 2009م. عنوان الرسالة (فعالية برنامج تعليمي باستخدام الحاسب الالي لتنمية مهارات الطرح لدى التلاميذ المعاقين فكريا بدرجة بسيطة)

 

بكالوريوس التربية الخاصة – جامعة الملك سعود – المملكة العربية السعودية 2003م.

 

ثالثاً: الخبرات الوظيفية

·       أستاذ مساعد – قسم التربية الخاصة – كلية التريبة – جامعة المجمعة 2016 – حتى الآن.

·       محاضر – قسم التربية الخاصة – كلية التربية – جامعة المجمعة 2010 – 2015.

·       معلم تربية خاصة – برامج التربية الفكرية – وزارة التربية والتعليم 2003م – 2009م.

 

رابعاً: الأبحاث العلمية

Alhossan, B. A. (under review). The perceptions of secondary special education teachers about their personnel preparation in transition competencies in Saudi Arabia. Career Development and Transition for Exceptional Individuals.

Kulkarni, S. S., Kim, H., & Alhossan, B. A. (under review). Disproportionate representation of Asian students in special education: A systematic review of the literature. Multiple Voices.

Alhossan, B. A. (under review). The predictors’ variables influencing personnel preparation in transition competencies for secondary special educators in Saudi Arabia. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children.

Alhossan, B. A., & Trainor, A. A. (in press). Faculty perceptions of transition personnel preparation in Saudi Arabia. Career Development and Transition for Exceptional Individuals.

Alhossan, B. A. (2015). Secondary special education teachers’ perceptions about their personnel preparation in transition competencies in Saudi Arabia. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Wisconsin-Madison, Madison.

Alhossan, B. A. (2009). The effectiveness of an educational program using the computer in developing subtraction skills at students with mild intellectual disability. (Unpublished Master Thesis). King Saud University, Riyadh.

 

خامساً: خبرات التدريس في المقررات

·       التقييم والتشخيص في الإعاقة الفكرية – جامعة المجمعة.

·       التقييم والتشخيص 2– جامعة المجمعة.

·       قراءات باللغة الانجليزية – جامعة المجمعة.

·       قضايا معاصرة في التربية الخاصة – جامعة المجمعة.

·       مشروع بحثي في الإعاقة العقلية – جامعة المجمعة.

·       التدريب الميداني – جامعة المجمعة.

·       Course teaching as a lecturer, RP & SE 401: Augmentative and Alternative Communication and Assistive Technology for Students with Disabilities. University of Wisconsin-Madison.

 

سادساً: الجوائز العلمية

·       جائزة التفوق العلمي ضمن أفضل عشر جامعات في التخصص – الملحقية الثقافية السعودية في أمريكا – الولايات المتحدة الأمريكية 2014م.

 

سابعاً: تقديم البحوث العلمية في المؤتمرات العلمية

Alhossan, B. A. (2015, April). University curricula for preparing preservice special education teachers for transition education and services in Saudi Arabia. Paper presentation at Council for Exceptional Children (CEC), San Diego, LA.

Kim, H., Kulkarni, S., & Alhossan, B. A. (2013, April). Disproportionate representation of Asian students in special education. Round table presentation at American Educational Research Association (AERA), San Francesco, LA.

 

ثامناً: المؤتمرات والندوات والمحاضرات وورش العمل

·         تقديم دورة بعنوان "تجربتي في الابتعاث" , عمادة الدراسات العليا, المجمعة, محرم 1437هـ.

·         Skiba lecture, Race is Not Neutral: Understanding and Addressing Disproportionality in School Discipline, Madison, WI, Spring 2012.

·         The annual conference of the Council for Exceptional Children (CEC), Denver, CO. Spring 2012.

·         Teachers Technology conference, Wausau, WI, Fall 2012.

·         Engaging to Learn: Games 2012 Showcase Event, UW-Madison, WI, Fall 2012.

·         The State Superintendent’s Council on Special Education, Madison, WI, Fall 2012.

·         Case Scenario Builder Workshop. UW-Madison, WI, Spring 2012.

·         Wisconsin Transition Conference. Wisconsin Dells, WI, Spring 2013.

·         Christian Schmieder lecture, Qualitative Data Analysis Software, UW-Madison, WI, Spring 2013.

·         The annual conference of American Educational Research Association (AERA), San Francesco, LA, Spring 2013.

·         The annual conference of American Educational Research Association (AERA), Philadelphia, PA, Spring 2014.

·         The annual conference of the Council for Exceptional Children (CEC), Philadelphia, PA, Spring 2014.

·         Developing and Delivering Conference Workshop. UW-Madison, WI, Fall 2014.

·         Show Your Work: Using Smart Media to Communicate Your Research Workshop. UW-Madison, WI, Spring 2015.

·         The annual conference of the Council for Exceptional Children (CEC), San Diego, CA, Spring 2015.

 

تاسعاً: اللجان

·       عضو لجنة البحث العلمي والأنشطة الاجتماعية – الجودة والاعتماد الاكاديمي – التربية الخاصة – كلية التربية – جامعة المجمعة.

·       عضو وحدة خدمة المجتمع بقسم التربية الخاصة – كلية التربية – جامعة المجمعة.

·       عضو وحدة خدمة المجتمع بكلية التربية – جامعة المجمعة.

·       منسق التدريب الميداني بقسم التربية الخاصة.

 

عاشراً: أنشطة تربوية واجتماعية تم تنفيذها أو المشاركة فيها

·       رئيس لجنة المشاركة في اليوم العالمي للأفراد ذوي الإعاقة.

 

الحادي عشر: العضويات العلمية والمهنية

·       عضو جمعية الأطفال الغير العاديين 2011م – حتى الان.

The Council for Exceptional Children (CEC)

·       عضو في المنظمة الأمريكية للبحوث التربوية من 2012 – حتى الان.

American Educational Research Association (AERA)

 

الساعات المكتبية

الاثنين 10- 11

الثلاثاء 11 - 12

أعلان هام

إعلان هام

أرقام الاتصال

للتواصل:

[email protected]

إحصائية الموقع

عدد الصفحات: 5

البحوث والمحاضرات: 2

الزيارات: 2302