Dr. Mona Tawakkul Elsayed

Associate Prof. of Mental Health and Special Education

اضطراب الأكل مقياس

Appendix I Questionnaire


 Children’s Eating Behaviour Inventory

.

(parent reported; mothers) CEBI


Child’s Name Age / ______ Sex M F

Years Months

 

 

HOW OFTEN DOES THIS HAPPEN?


NEVER SELDOM SOMETIME OFTEN ALWAYS

1                 2                  3                 4               5

Is this a problem for you?

1. My child chews food  as expected for  his/her age

 

2. My child helps to set  the table

3. My child watches at meals

4. My child if  he/she doesn’t eat

5. My child takes more than half an hour to eat his/her meals

6. Relatives complain  about my child’s  eating

7. My child enjoys eating

8. My child asks for food which he/she  shouldn’t have

9. My child feeds him/her  self as expected for his/her age

10. My child gags at  mealtimes

11. I feel confident my child  eats enough

12. I find our meals stressful

13. My child vomits at  mealtime

14. My child takes food  between meals without asking

15. My child comes to the table 1 or 2 minutes  after I call

16. My child chokes at mealtimes

17. My child eats quickly

18. My child makes foods for him/her self when not allowed

19. I get upset when my  child doesn’t eat

20. At home my child eats food he/shouldn’t have

21. My child eats foods that  taste different

22. I let my child have snacks  between meals if he/she doesn’t eat at meals

23. My child uses cutlery as expected for his/her age

24. At friends’ homes my  child eats food he/she  shouldn’t eat

25. My child asks for food  between meals

26. 1 get upset when I think  about our meals

27. My child eats chunky  foods

28. My child lets food sit in  is/her mouth

29. At dinner 1 let my child choose the foods he/she  wants from what is served

30. My child’s behavior at  meals upsets my spouse

IF YOU ARE A SINGLE PARENT SKIP TO NUMBER 34.

31. I agree with my spouse  about how much our child should eat

32. My child interrupts conversations with my  spouse at meals

33. I get upset with my  spouse at meals

34. My child eats when upset

35. My child says he/she is hungry

36. My child says she/he’ll get fat if  she/he eats too much

37. My child helps to clear  the table

38. My child hides food

39. My child brings toys or books to the table

IF YOU HAVE ONLY ONE CHILD SKIP NUMBER 40.

40.My child’s behavior at 1 2 3 4 5 YES NO

meals upsets our other

children

PLEASE CHECK TO SEE THAT YOU HAVE ANSWERED ALL THE ITEMS. HAVE YOU CIRCLED A YES OR NO FOR EACH ITEM? THANK YOU.

 

 

Source :A rcher, L. A., P. L. Rosenbaum, et al. (1999). "The children's eating behavior inventory: reliability and validity results." Journal of Pediatric Psychology 16(5): 629-42

Author Archer LA, Rosenbaum PL and Streiner DL (1)

)

 

Participants Clinic (n=110) and Non clinic group (n=206)

Clinic group: Children aged 2 to 12.11 years referred for assessment and treatment of eating problems. Also those at risk of eating and mealtime problems due to developmental or medical disorders.

Non clinic group; recruited from family physician offices

 

Setting Hamilton Wentworth, Canada

 

Details of tool Overall aim is to assess eating and mealtime problems.

40 items in total; 28 regarding assessment of food preferences, motor skills and behavioural compliance.

12 items assess parental child behaviour controls, cognitions and feelings about feeding their child and relations between family members.

Scored using a 5-pont Likert response scale based on frequency of occurrence of problem (i.e higher score equates to eating and mealtime problems)

 

Validation Test-retest reliability; questionnaire completed again by both groups 4 to 6 weeks after first completed  Internal consistency; Cronbach alphas computed

Construct validity; via comparison of clinic to non-clinic group.

Concluded that questionnaire has construct validity as clinic group has higher scores than non-clinic group

 

 

 

 

تواصل معنا

الجدول الدراسي


روابط مكتبات


https://vision2030.gov.sa/


التوحد مش مرض

متلازمة داون

روابط هامة

برنامج كشف الإنتحال العلمي (تورنتن)

روابط مهمة للأوتيزم


ساعات الإستشارات النفسية والتربوية

تجول عبر الانترنت

spinning earth photo: spinning earth color spinning_earth_color_79x79.gif


موعد تسليم المشروع البحثي

على طالبات المستوى الثامن  شعبة رقم (147) مقرر LED 424 الالتزام بتسليم التكليفات الخاصة بالمشروع في الموعد المحدد  (3/8/1440هـ)


m.ebrahim@mu.edu.sa

معايير تقييم المشروع البحثي الطلابي



m.ebrahim@mu.edu.sa

ندوة الدور الاجتماعي للتعليم

 

حالة الطقس

المجمعة حالة الطقس

الساعات المكتبية


التميز في العمل الوظيفي

m.ebrahim@mu.edu.sa

(التميز في العمل الوظيفي)

برنامج تدريبي مقدم إلى إدارة تعليم محافظة الغاط – إدارة الموارد البشرية - وحدة تطوير الموارد البشرية يوم الأربعاء 3/ 5 / 1440 هـ. الوقت: 8 ص- 12 ظهرًا بمركز التدريب التربوي (بنات) بالغاط واستهدف قياديات ومنسوبات إدارة التعليم بالغاط

تشخيص وعلاج التهتهة في الكلام

m.ebrahim@mu.edu.sa

حملة سرطان الأطفال(سنداً لأطفالنا)

m.ebrahim@mu.edu.sa

اليوم العالمي للطفل

m.ebrahim@mu.edu.sa

المهارات الناعمة ومخرجات التعلم


m.ebrahim@mu.edu.sa

المهارات الناعمة

المهارات الناعمة مفهوم يربط بين التكوين والتعليم وبين حاجات سوق العمل، تعتبر مجالاً واسعاً وحديثا يتسم بالشمولية ويرتبط بالجوانب النفسية والاجتماعية عند الطالب الذي يمثل مخرجات تعلم أي مؤسسة تعليمية، لذلك؛ فإن هذه المهارات تضاف له باستمرار – وفق متغيرات سوق العمل وحاجة المجتمع – وهي مهارات جديدة مثل مهارات إدارة الأزمات ومهارة حل المشاكل وغيرها. كما أنها تمثلالقدرات التي يمتلكها الفرد وتساهم في تطوير ونجاح المؤسسة التي ينتمي إليها. وترتبط هذه المهارات بالتعامل الفعّال وتكوين العلاقات مع الآخرينومن أهم المهارات الناعمة:

m.ebrahim@mu.edu.sa

مهارات التفكير الناقد

مهارات الفكر الناقد والقدرة على التطوير من خلال التمكن من أساليب التقييم والحكم واستنتاج الحلول والأفكار الخلاقة، وهي من بين المهارات الناعمة الأكثر طلبا وانتشارا، وقد بدأت الجامعات العربية تضع لها برامج تدريب خاصة أو تدمجها في المواد الدراسية القريبة منها لأنه بات ثابتا أنها من أهم المؤهلات التي تفتح باب بناء وتطوير الذات أمام الطالب سواء في مسيرته التعليمية أو المهنية.

m.ebrahim@mu.edu.sa

الصحة النفسية لأطفال متلازمة داون وأسرهم

m.ebrahim@mu.edu.sa


m.ebrahim@mu.edu.sa

m.ebrahim@mu.edu.sa



لا للتعصب - نعم للحوار

يوم اليتيم العربي

m.ebrahim@mu.edu.sa

m.ebrahim@mu.edu.sa

موقع يساعد على تحرير الكتابة باللغة الإنجليزية

(Grammarly)

تطبيق يقوم تلقائيًا باكتشاف الأخطاء النحوية والإملائية وعلامات الترقيم واختيار الكلمات وأخطاء الأسلوب في الكتابة

Grammarly: Free Writing Assistant



مخرجات التعلم

تصنيف بلوم لقياس مخرجات التعلم

m.ebrahim@mu.edu.sa


التعلم القائم على النواتج (المخرجات)

التعلم القائم على المخرجات يركز على تعلم الطالب خلال استخدام عبارات نواتج التعلم التي تصف ما هو متوقع من المتعلم معرفته، وفهمه، والقدرة على أدائه بعد الانتهاء من موقف تعليمي، وتقديم أنشطة التعلم التي تساعد الطالب على اكتساب تلك النواتج، وتقويم مدى اكتساب الطالب لتلك النواتج من خلال استخدام محكات تقويم محدودة.

ما هي مخرجات التعلم؟

عبارات تبرز ما سيعرفه الطالب أو يكون قادراً على أدائه نتيجة للتعليم أو التعلم أو كليهما معاً في نهاية فترة زمنية محددة (مقرر – برنامج – مهمة معينة – ورشة عمل – تدريب ميداني) وأحياناً تسمى أهداف التعلم)

خصائص مخرجات التعلم

أن تكون واضحة ومحددة بدقة. يمكن ملاحظتها وقياسها. تركز على سلوك المتعلم وليس على نشاط التعلم. متكاملة وقابلة للتطوير والتحويل. تمثيل مدى واسعا من المعارف والمهارات المعرفية والمهارات العامة.

 

اختبار كفايات المعلمين


m.ebrahim@mu.edu.sa




m.ebrahim@mu.edu.sa

التقويم الأكاديمي للعام الجامعي 1439/1440


مهارات تقويم الطالب الجامعي

مهارات تقويم الطالب الجامعي







معايير تصنيف الجامعات



الجهات الداعمة للابتكار في المملكة

تصميم مصفوفات وخرائط الأولويات البحثية

أنا أستطيع د.منى توكل

مونتاج مميز للطالبات

القياس والتقويم (مواقع عالمية)

مواقع مفيدة للاختبارات والمقاييس

مؤسسة بيروس للاختبارات والمقاييس

https://buros.org/

مركز البحوث التربوية

http://www.ercksa.org/).

القياس والتقويم

https://www.assess.com/

مؤسسة الاختبارات التربوية

https://www.ets.org/

إحصائية الموقع

عدد الصفحات: 3687

البحوث والمحاضرات: 1166

الزيارات: 193230