Checklist for Autism in Toddlers (CHAT
British researchers have
developed a screening tool called the Checklist for Autism in Toddlers
(CHAT )
الباحثون
البريطانيون صمموا مقياس يلفت نظر الاطباء الى الطفل المشتبه بالتوحد من
عمر 18 شهر ..ولكنه لا يعتبر اداة تشخيصية ..يطبق
هذا المقياس من قبل طبيب الاطفال... اوطبيب العائلة .. حيث يقوم بتحويل الطفل
للمختصين بالتوحد عند الاشتباه بحالته ..الذين
بدورهم يقومون بتطبيق الاختبارات الخاصة التى تثبت التشخيص ..ا
..وللدخول على موقع المجلة
الطبية البريطانية للطب النفسي ومعرفة معلومات اكثر ..اضغط قى الرابط
click here
The CHAT Screening
Tool
|
The following test can be used by a
Pediatrician or Family Doctor during the 18 month developmental
check-up. The CHAT should not be used as a diagnostic instrument, but
can alert the primary health professional to the need for an expert
referral.
Yes
|
No
|
I. During the appointment,
has the child made eye contact with you?
خلال
المقابلة هل قام الطفل بتواصل بالنظر معك؟
|
Yes
|
No
|
*ii. Get the child's attention, then point across
the room at an interesting object and say, "Oh look! There's a
(name of toy)!" Watch the child's face. Does the child look
across to see what your are pointing at? (1)
اجذب
انتباه الطفل واشر الى شى مثير فى الغرفة وقل له ...انظر هذا (دب مثلا) لاحظ هل الطفل ينظر لما
تشير له؟
|
Yes
|
No
|
*iii. Get the child's attention, then give child a
miniature toy cup and teapot and say, "Can you make a cup of
tea?" (Substitute toy pitcher and glass and say, "Can you
pour a glass of juice?") Does the child pretend to pour out tea
(juice), drink it, etc? (2)
اجذب انتباه الطفل واعطه ابريق
شاى وكاس لعبة وقل له هل تقدر ان تصنع لى شاى؟ هل تقدر ان تصب لى عصير؟
هل الطفل يقوم بذلك؟
|
Yes
|
No
|
*iv. Say to the child, "Where's the
light?", or "Show me the light."Does the child POINT
with his/her index finger at the light? (3)
قل
للطفل ..اين التور ؟ او ارنى مصدر النور او المصباح هل يشير الطفل
باصبعه الى النور؟
|
Yes
|
No
|
v. Can the child build a
tower of bricks (blocks)? (If so how many?) (Number of bricks....)
هل
يستطيع الطفل ان يبنى برج من المكعبات؟ كم عدد المكعبات؟
|
* Indicates critical questions that are most
indicative of autistic characteristics.
1. (To record YES on this item, ensure the child has
not simply looked at your hand, but has actually looked at the object
you are pointing at.)
2. (If you can elicit an example of pretending in
some other game, score a YES on this item.)
3. (Repeat this with, "Where's the Teddy Bear?" or some other
unreachable object; if child does not understand the word
"light". To record a YES on this item, the child must have
looked up at your face around the time of pointing.)
The British Journal of
Psychiatry, 1996, vol 168, pp. 158-163
The British Journal of
Psychiatry, 1992, vol 161, pp. 839-843
|