Dr. Mona Tawakkul Elsayed

Associate Prof. of Mental Health and Special Education

مقياس شات لتقدير التوحد

مقياس شات لتقدير التوحد

Checklist for Autism in Toddlers (CHAT

British researchers have developed a screening tool called the Checklist for Autism in Toddlers (CHAT )

الباحثون البريطانيون صمموا مقياس يلفت نظر الاطباء الى الطفل المشتبه بالتوحد من عمر 18 شهر ..ولكنه لا يعتبر اداة تشخيصية ..يطبق هذا المقياس من قبل طبيب الاطفال... اوطبيب العائلة .. حيث يقوم بتحويل الطفل للمختصين بالتوحد عند الاشتباه بحالته ..الذين بدورهم يقومون بتطبيق الاختبارات الخاصة التى تثبت التشخيص ..ا

..وللدخول على موقع المجلة الطبية البريطانية للطب النفسي ومعرفة معلومات اكثر ..اضغط قى الرابط

click here

The CHAT Screening Tool

The following test can be used by a Pediatrician or Family Doctor during the 18 month developmental check-up. The CHAT should not be used as a diagnostic instrument, but can alert the primary health professional to the need for an expert referral.

Yes

No

I. During the appointment, has the child made eye contact with you?

خلال المقابلة هل قام الطفل بتواصل بالنظر معك؟

Yes

No

*ii. Get the child's attention, then point across the room at an interesting object and say, "Oh look! There's a (name of toy)!" Watch the child's face. Does the child look across to see what your are pointing at? (1)

اجذب انتباه الطفل واشر الى شى مثير فى الغرفة وقل له ...انظر هذا (دب مثلا) لاحظ هل الطفل ينظر لما تشير له؟

Yes

No

*iii. Get the child's attention, then give child a miniature toy cup and teapot and say, "Can you make a cup of tea?" (Substitute toy pitcher and glass and say, "Can you pour a glass of juice?") Does the child pretend to pour out tea (juice), drink it, etc? (2)

اجذب انتباه الطفل واعطه ابريق شاى وكاس لعبة وقل له هل تقدر ان تصنع لى شاى؟ هل تقدر ان تصب لى عصير؟ هل الطفل يقوم بذلك؟

Yes

No

*iv. Say to the child, "Where's the light?", or "Show me the light."Does the child POINT with his/her index finger at the light? (3)

قل للطفل ..اين التور ؟ او ارنى مصدر النور او المصباح هل يشير الطفل باصبعه الى النور؟

Yes

No

v. Can the child build a tower of bricks (blocks)? (If so how many?) (Number of bricks....)

هل يستطيع الطفل ان يبنى برج من المكعبات؟ كم عدد المكعبات؟

* Indicates critical questions that are most indicative of autistic characteristics.

1. (To record YES on this item, ensure the child has not simply looked at your hand, but has actually looked at the object you are pointing at.)

2. (If you can elicit an example of pretending in some other game, score a YES on this item.)

3. (Repeat this with, "Where's the Teddy Bear?" or some other unreachable object; if child does not understand the word "light". To record a YES on this item, the child must have looked up at your face around the time of pointing.)

The British Journal of Psychiatry, 1996, vol 168, pp. 158-163

The British Journal of Psychiatry, 1992, vol 161, pp. 839-843

ايضا هناك مقياس CHAT المعدل او Modfied الذي يتكون من 23 فقرة ويطبق ايضا من قبل طبيب الاطفال او طبيب الرعاية الاولية

Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT) Form

23 item checklist for identifying autism in primary care


Please fill out the following about how your child usually is. Please try to answer every question. If the behavior is rare (e.g., you've seen it once or twice), please answer as if the child does not do it.

1.

Does your child enjoy being swung, bounced on your knee, etc.?

Yes

No

2.

Does your child take an interest in other children?

Yes

No

3.

Does your child like climbing on things, such as up stairs?

Yes

No

4.

Does your child enjoy playing peek-a-boo/hide-and-seek?

Yes

No

5.

Does your child ever pretend, for example, to talk on the phone or take care of dolls, or pretend other things?

Yes

No

6.

Does your child ever use his/her index finger to point, to ask for something?

Yes

No

7.

Does your child ever use his/her index finger to point, to indicate interest in something?

Yes

No

8.

Can your child play properly with small toys (e.g. cars or bricks) without just mouthing, fiddling, or dropping them?

Yes

No

9.

Does your child ever bring objects over to you (parent) to show you something?

Yes

No

10.

Does your child look you in the eye for more than a second or two?

Yes

No

11.

Does your child ever seem oversensitive to noise? (e.g., plugging ears)

Yes

No

12.

Does your child smile in response to your face or your smile?

Yes

No

13.

Does your child imitate you? (e.g., you make a face-will your child imitate it?)

Yes

No

14.

Does your child respond to his/her name when you call?

Yes

No

15.

If you point at a toy across the room, does your child look at it?

Yes

No

16.

Does your child walk?

Yes

No

17.

Does your child look at things you are looking at?

Yes

No

18.

Does your child make unusual finger movements near his/her face?

Yes

No

19.

Does your child try to attract your attention to his/her own activity?

Yes

No

20.

Have you ever wondered if your child is deaf?

Yes

No

21.

Does your child understand what people say?

Yes

No

21.

Does your child sometimes stare at nothing or wander with no purpose?

Yes

No

23.

Does your child look at your face to check your reaction when faced with something unfamiliar?

Yes

No

©1999 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton

المصدر : الاكاديمة الامريكية للاطفال

American Academy of Pediatrics



تواصل معنا

الجدول الدراسي


روابط مكتبات


https://vision2030.gov.sa/


التوحد مش مرض

متلازمة داون

روابط هامة

برنامج كشف الإنتحال العلمي (تورنتن)

روابط مهمة للأوتيزم


ساعات الإستشارات النفسية والتربوية

تجول عبر الانترنت

spinning earth photo: spinning earth color spinning_earth_color_79x79.gif


موعد تسليم المشروع البحثي

على طالبات المستوى الثامن  شعبة رقم (147) مقرر LED 424 الالتزام بتسليم التكليفات الخاصة بالمشروع في الموعد المحدد  (3/8/1440هـ)


m.ebrahim@mu.edu.sa

معايير تقييم المشروع البحثي الطلابي



m.ebrahim@mu.edu.sa

ندوة الدور الاجتماعي للتعليم

 

حالة الطقس

المجمعة حالة الطقس

الساعات المكتبية


التميز في العمل الوظيفي

m.ebrahim@mu.edu.sa

(التميز في العمل الوظيفي)

برنامج تدريبي مقدم إلى إدارة تعليم محافظة الغاط – إدارة الموارد البشرية - وحدة تطوير الموارد البشرية يوم الأربعاء 3/ 5 / 1440 هـ. الوقت: 8 ص- 12 ظهرًا بمركز التدريب التربوي (بنات) بالغاط واستهدف قياديات ومنسوبات إدارة التعليم بالغاط

تشخيص وعلاج التهتهة في الكلام

m.ebrahim@mu.edu.sa

حملة سرطان الأطفال(سنداً لأطفالنا)

m.ebrahim@mu.edu.sa

اليوم العالمي للطفل

m.ebrahim@mu.edu.sa

المهارات الناعمة ومخرجات التعلم


m.ebrahim@mu.edu.sa

المهارات الناعمة

المهارات الناعمة مفهوم يربط بين التكوين والتعليم وبين حاجات سوق العمل، تعتبر مجالاً واسعاً وحديثا يتسم بالشمولية ويرتبط بالجوانب النفسية والاجتماعية عند الطالب الذي يمثل مخرجات تعلم أي مؤسسة تعليمية، لذلك؛ فإن هذه المهارات تضاف له باستمرار – وفق متغيرات سوق العمل وحاجة المجتمع – وهي مهارات جديدة مثل مهارات إدارة الأزمات ومهارة حل المشاكل وغيرها. كما أنها تمثلالقدرات التي يمتلكها الفرد وتساهم في تطوير ونجاح المؤسسة التي ينتمي إليها. وترتبط هذه المهارات بالتعامل الفعّال وتكوين العلاقات مع الآخرينومن أهم المهارات الناعمة:

m.ebrahim@mu.edu.sa

مهارات التفكير الناقد

مهارات الفكر الناقد والقدرة على التطوير من خلال التمكن من أساليب التقييم والحكم واستنتاج الحلول والأفكار الخلاقة، وهي من بين المهارات الناعمة الأكثر طلبا وانتشارا، وقد بدأت الجامعات العربية تضع لها برامج تدريب خاصة أو تدمجها في المواد الدراسية القريبة منها لأنه بات ثابتا أنها من أهم المؤهلات التي تفتح باب بناء وتطوير الذات أمام الطالب سواء في مسيرته التعليمية أو المهنية.

m.ebrahim@mu.edu.sa

الصحة النفسية لأطفال متلازمة داون وأسرهم

m.ebrahim@mu.edu.sa


m.ebrahim@mu.edu.sa

m.ebrahim@mu.edu.sa



لا للتعصب - نعم للحوار

يوم اليتيم العربي

m.ebrahim@mu.edu.sa

m.ebrahim@mu.edu.sa

موقع يساعد على تحرير الكتابة باللغة الإنجليزية

(Grammarly)

تطبيق يقوم تلقائيًا باكتشاف الأخطاء النحوية والإملائية وعلامات الترقيم واختيار الكلمات وأخطاء الأسلوب في الكتابة

Grammarly: Free Writing Assistant



مخرجات التعلم

تصنيف بلوم لقياس مخرجات التعلم

m.ebrahim@mu.edu.sa


التعلم القائم على النواتج (المخرجات)

التعلم القائم على المخرجات يركز على تعلم الطالب خلال استخدام عبارات نواتج التعلم التي تصف ما هو متوقع من المتعلم معرفته، وفهمه، والقدرة على أدائه بعد الانتهاء من موقف تعليمي، وتقديم أنشطة التعلم التي تساعد الطالب على اكتساب تلك النواتج، وتقويم مدى اكتساب الطالب لتلك النواتج من خلال استخدام محكات تقويم محدودة.

ما هي مخرجات التعلم؟

عبارات تبرز ما سيعرفه الطالب أو يكون قادراً على أدائه نتيجة للتعليم أو التعلم أو كليهما معاً في نهاية فترة زمنية محددة (مقرر – برنامج – مهمة معينة – ورشة عمل – تدريب ميداني) وأحياناً تسمى أهداف التعلم)

خصائص مخرجات التعلم

أن تكون واضحة ومحددة بدقة. يمكن ملاحظتها وقياسها. تركز على سلوك المتعلم وليس على نشاط التعلم. متكاملة وقابلة للتطوير والتحويل. تمثيل مدى واسعا من المعارف والمهارات المعرفية والمهارات العامة.

 

اختبار كفايات المعلمين


m.ebrahim@mu.edu.sa




m.ebrahim@mu.edu.sa

التقويم الأكاديمي للعام الجامعي 1439/1440


مهارات تقويم الطالب الجامعي

مهارات تقويم الطالب الجامعي







معايير تصنيف الجامعات



الجهات الداعمة للابتكار في المملكة

تصميم مصفوفات وخرائط الأولويات البحثية

أنا أستطيع د.منى توكل

مونتاج مميز للطالبات

القياس والتقويم (مواقع عالمية)

مواقع مفيدة للاختبارات والمقاييس

مؤسسة بيروس للاختبارات والمقاييس

https://buros.org/

مركز البحوث التربوية

http://www.ercksa.org/).

القياس والتقويم

https://www.assess.com/

مؤسسة الاختبارات التربوية

https://www.ets.org/

إحصائية الموقع

عدد الصفحات: 3687

البحوث والمحاضرات: 1166

الزيارات: 191789