أ. شريف نايف عوايص

محاضر في ادارة الأعمال- رئيس قسم التسجيل - عمادة القبول والتسجيل

ManagementLevels1

Levels of Management

Low level / Supervisory / Operative / First-line managers

The term “Levels of Management’ refers to a line of demarcation between various managerial positions in an organization. The number of levels in management increases when the size of the business and work force increases and vice versa. The level of management determines a chain of command, the amount of authority & status enjoyed by any managerial position. The levels of management can be classified in three broad categories: -

1. Top level / Administrative level 

2. Middle level / Executory 

3. Low level / Supervisory / Operative / First-line managers 

Managers at all these levels perform different functions. The role of managers at all the three levels is discussed below:

 

LEVELS OF MANAGEMENT

Low level / Supervisory / Operative / First-line managers

Lower level is also known as supervisory / operative level of management. It consists of supervisors, foreman, section officers, superintendent etc. According to R.C. Davis, “Supervisory management refers to those executives whose work has to be largely with personal oversight and direction of operative employees”. In other words, they are concerned with direction and controlling function of management. Their activities include -

a. Assigning of jobs and tasks to various workers. 

b. They guide and instruct workers for day to day activities. 

c. They are responsible for the quality as well as quantity of production. 

d. They are also entrusted with the responsibility of maintaining good relation in the organization. 

e. They communicate workers problems, suggestions, and recommendatory appeals etc to the higher level and higher level goals and objectives to the workers. 

f. They help to solve the grievances of the workers. 

g. They supervise & guide the sub-ordinates. 

h. They are responsible for providing training to the workers. 

i. They arrange necessary materials, machines, tools etc for getting the things done. 

j. They prepare periodical reports about the performance of the workers. 

k. They ensure discipline in the enterprise. 

l. They motivate workers. 

m. They are the image builders of the enterprise because they are in direct contact with the workers. 

http://www.managementstudyguide.com/management_levels.htm


التقويم الأكاديمي

البوابة الالكترونية للنظام الأكاديمي

 

الأسئلة المتكررة

 

الأسئلة المتكررة

دليل الطالب التعريفي

خواطر

نحو مجتمع متكافل !

التعاون

هل نكره التعاون ؟

هل نحن نعيش حقا في مجتمع يساعد فيه الناس بعضهم بعضا , بدرجة تسمح لنا أن نقول أنه  قد تحققت فينا الآية الكريمة : ( وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان ) , هل تحقق التعاون بمعناه القرآني في الحاجات وفعل الخيرات , أو كما في النص : ( بالبر والتقوى )

التقويم

Managemen

Motivation

Principles of Management

Time Management Skills

عمادة القبول والتسجيل

حفل تخريج الدفعة الثالثة

 

تابع أخبار الجامعة

 

Managers And Managing

Management Theories

Org.Enviorenment

Planning Function

 

Motivation

 

ERP-Process

Management Study Guide


بوابة مواقع أعضاء هيئة التدريس

الخدمات الالكترونية لأعضاء هيئة التدريس والموظفين

 

للتواصل

  064041221

sh.away[email protected]

إحصائية الموقع

عدد الصفحات: 713

البحوث والمحاضرات: 1345

الزيارات: 61655